Omega 3

22 Apr

Geen enkel natuurlijk geneesmiddel wordt de laatste jaren meer gepromoot dan Omega-3. En terecht. Maar wat is Omega-3 nu precies? Waar komt het vandaan? Hoe komt het dat we er een tekort aan hebben en hoe lossen we dit op?

Wat is Omega-3?

  • Omega-3 is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat we het nodig hebben, maar dat ons lichaam het zelf niet kan aanmaken.
  • 2/3 van de hersenen bestaan uit Omega-3. Het tekort aan dit vetzuur in de hedendaagse voeding wordt dan ook vaak in verband gebracht met één van de plagen die de westerse bevolking teistert: de ziekte van Alzheimer.
  • Omdat we het zelf niet kunnen aanmaken, moeten we Omega-3 opnemen via ons voedsel.

Geschiedenis

  • Net zoals Omega-3 is ook Omega-6 is een essentieel vetzuur. Dit is aanwezig in alle plantaardige oliën en vlees. Men neemt aan dat de mens oorspronkelijk over evenveel Omega-3 als Omega-6 beschikte.
  • Het dieet van deze voorvaderen bestond vooral uit vis en schaaldieren, rijk aan Omega-3. Misschien heeft dit wel bijgedragen aan de wonderbaarlijke vorming van onze hersenen tot homo sapiens met een bewustzijn.
  • Zowel de hoeveelheid Omega-3 als de verhouding van Omega-3 en Omega-6 hebben een invloed op onze gezondheid. Vandaag nemen we 10 tot 20 maal minder Omega-3 dan Omega-6 op. Normaal gezien zouden we slechts 5 keer zoveel Omega-6 moeten innemen.
  • In vergelijking met voor de tweede Wereldoorlog, is de inname van Omega-3 ook met de helft gedaald. En laat het nu net in deze periode zijn dat de ziekte van Alzheimer aan een opmars begon.

Voordelen voor de gezondheid

  • Naast positieve effecten op het geheugen, zou Omega-3 ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten en verhoogt het de soepelheid van de cellen en de cellulaire uitwisselingen.
  • Andere gezondheidsvoordelen werden niet unaniem bevestigd door onderzoek, maar er wordt wel vaak vermeld dat Omega-3 beschermt tegen ontstekingen, nierfuncties verbetert en het gezichtvermogen ontwikkelt.

Waar haal ik Omega-3?
Talrijke bronnen raden aan om de inname van Omega-3 te verhogen.

  • In voeding vindt u Omega-3 vooral terug in kleine vissen zoals makreel, sardienen, haring, maar ook (gekweekte) zalm.
  • Ook plantaardige bronnen zoals lijnzaad, koolzaadolie, tarwekiemen, walnoten, pompoenpitten, hennepzaden en soja bevatten Omega-3.
  • Om zeker te zijn van een voldoende hoeveelheid is het echter doeltreffender om dagelijks voedingssupplementen in te nemen van een goed labo.

Extra informatie
Voor meer informatie over Omega-3 en zijn wonderbaarlijke eigenschappen, raden wij deze bronnen aan:
“Uw brein als medicijn” – David Servan Schreiber
“Le Régime omega” – Dr. Barry Sears

Omega-3

Geen enkel natuurlijk geneesmiddel wordt de laatste jaren meer gepromoot dan Omega-3. En terecht. Maar wat is Omega-3 nu precies? Waar komt het vandaan? Hoe komt het dat we er een tekort aan hebben en hoe lossen we dit op?

Wat is Omega-3?

Omega-3 is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat we het nodig hebben, maar dat ons lichaam het zelf niet kan aanmaken.

2/3 van de hersenen bestaan uit Omega-3. Het tekort aan dit vetzuur in de hedendaagse voeding wordt dan ook vaak in verband gebracht met één van de plagen die de westerse bevolking teistert: de ziekte van Alzheimer.

Omdat we het zelf niet kunnen aanmaken, moeten we Omega-3 opnemen via ons voedsel.

Geschiedenis

Net zoals Omega-3 is ook Omega-6 is een essentieel vetzuur. Dit is aanwezig in alle plantaardige oliën en vlees. Men neemt aan dat de mens oorspronkelijk over evenveel Omega-3 als Omega-6 beschikte.

Het dieet van deze voorvaderen bestond vooral uit vis en schaaldieren, rijk aan Omega-3. Misschien heeft dit wel bijgedragen aan de wonderbaarlijke vorming van onze hersenen tot homo sapiens met een bewustzijn.

Zowel de hoeveelheid Omega-3 als de verhouding van Omega-3 en Omega-6 hebben een invloed op onze gezondheid. Vandaag nemen we 10 tot 20 maal minder Omega-3 dan Omega-6 op. Normaal gezien zouden we slechts 5 keer zoveel Omega-6 moeten innemen.

In vergelijking met voor de tweede Wereldoorlog, is de inname van Omega-3 ook met de helft gedaald. En laat het nu net in deze periode zijn dat de ziekte van Alzheimer aan een opmars begon.

Voordelen voor de gezondheid

Naast positieve effecten op het geheugen, zou Omega-3 ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van hart-en vaatziekten en verhoogt het de soepelheid van de cellen en de cellulaire uitwisselingen.

Andere gezondheidsvoordelen werden niet unaniem bevestigd door onderzoek, maar er wordt wel vaak vermeld dat Omega-3 beschermt tegen ontstekingen, nierfuncties verbetert en het gezichtvermogen ontwikkelt.

Waar haal ik Omega-3?

Talrijke bronnen raden aan om de inname van Omega-3 te verhogen.

In voeding vindt u Omega-3 vooral terug in kleine vissen zoals makreel, sardienen, haring, maar ook (gekweekte) zalm.

Ook plantaardige bronnen zoals lijnzaad, koolzaadolie, tarwekiemen, walnoten, pompoenpitten, hennepzaden en soja bevatten Omega-3.

Om zeker te zijn van een voldoende hoeveelheid is het echter doeltreffender om dagelijks voedingssupplementen in te nemen van een goed labo.

Extra informatie

Voor meer informatie over Omega-3 en zijn wonderbaarlijke eigenschappen, raden wij deze bronnen aan:

“Uw brein als medicijn” – David Servan Schreiber

“Le Régime omega” – Dr. Barry Sears

2 Reacties to “Omega 3”

  1. Maaike juni 11, 2010 bij 10:52 am #

    Ok, ik ga even de trut uithangen, maar door die omega-3 hype is er nu zware overbevissing aan het gebeuren op vissen die rijk zijn aan deze vetzuren. Dus ik zou toch wel willen oproepen om er ook op te letten dat de supplementen van plantaardige oorsprong zijn.

    • womanespace juni 11, 2010 bij 12:35 pm #

      Daar is helemaal niets truttigs aan. Ik denk dat veel mensen hier zich niet van bewust zijn als ze op zoek zijn naar Omega-3, dus goed om het even aan te halen.
      Uiteindelijk neemt iedereen zijn eigen beslissing, maar je kan nooit geïnformeerd genoeg zijn!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: